ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Podhalańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Nowym Targu” zwane dalej Towarzystwem i jest prawnie zastrzeżona.
2. Towarzystwo jest politycznie neutralne. Realizuje wyłącznie cele społeczne.
3. Towarzystwo posiada osobowość prawną.
4. Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym, zrzeszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszego statutu

§ 2
1. Siedzibą Towarzystwa jest miasto Nowy Targ.
2. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Dla właściwego realizowania swoich celów Towarzystwo może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
4. Towarzystwo z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa może otwierać, tworzyć, uczestniczyć i prowadzić w kraju i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej swe oddziały, filie, przedstawicielstwa, biura, przystępować do organizacji międzynarodowych i krajowych, federacji, a także stowarzyszeń w kraju i za granicą i tworzyć wszelkie organizacje terenowe, o ile przepisy prawa na to zezwalają i łączą je wspólne lub podobne cele statutowe.

§ 3
1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, może jednak zatrudniać pracowników dla prowadzenia swoich spraw.
2. Towarzystwo może zlecać swoim członkom zadania, za które otrzymują oni wynagrodzenie.
3. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z przepisami prawa. O zakresie i rozpoczęciu prowadzenia działalności decyduje Zarząd.
4. Cały dochód Towarzystwa jest przeznaczany na realizację celów statutowych.

§ 4
1. Towarzystwo ma prawo używania własnych pieczęci, stempli, odznak i znaku graficznego (logo).
2. Wszelkie znaki wyróżniające i inne wzorce wymagają zatwierdzenia przez Zarząd.

§ 5
Towarzystwo powołuje się na czas nieokreślony.

ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA TOWARZYSTWA

§ 6
1. Celem Towarzystwa jest inicjowanie, popieranie i prowadzenie prac naukowych, popularyzacja wiedzy, zwłaszcza w zakresie badań odnoszących się do regionu Podhala, Spisza, Orawy i Pienin oraz ochrona dziedzictwa kulturowego.
2. Towarzystwo realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
1) Zbieranie, zabezpieczanie i porządkowanie wszelkich materiałów mających znaczenie dla nauki o Podhalu, Spiszu, Orawie i Pieninach,
2) Inicjowanie, stymulowanie i patronowanie pracom badawczym, twórczym i popularyzatorskim, mającym za przedmiot Podhale, Spisz, Orawę i Pieniny,
3) Podejmowanie własnych badań naukowych, twórczych i popularyzatorskich związanych z Podhalem, Spiszem, Orawą i Pieninami,
4) Organizowanie spotkań, posiedzeń, odczytów, wykładów, sympozjów naukowych i popularno–naukowych, wystaw, koncertów, konkursów, festynów okolicznościowych, warsztatów i innych przedsięwzięć,
5) Organizowanie i udział w imprezach kulturalnych, o zasięgu lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym,
6) Nawiązywanie współpracy z innymi stowarzyszeniami, ośrodkami i instytucjami naukowymi w płaszczyźnie problematyki interesującej Towarzystwo, działającymi w kraju i za granicą,
7) Podejmowanie i realizacja prac zleconych Towarzystwu do opracowania, a znajdujących się w zakresie jego działalności,
8) Publikowanie prac przygotowanych bądź to przez własne zespoły robocze, bądź to pod patronatem Towarzystwa,
9) Występowanie z wnioskami o przyznawanie nagród i odznaczeń państwowych,
10) Działalność wydawniczą w zakresie dokumentacji archiwalnej, wspomnień, książek i podręczników szkoleniowych, periodyków, kwartalników, czasopism i innych,
11) Wydawanie własnego Rocznika,
12) Roztaczanie opieki nad dobrami kultury;
13) Profilaktyka edukacyjna, kulturalna, społeczna, religijna, kształtująca postawy i zachowania,
14) Upowszechnianie krajoznawstwa i zorganizowanych form wypoczynku,
15) Współdziałanie z instytucjami państwowymi, prywatnymi, samorządowymi, społecznymi i innymi, sektorem gospodarczym, środkami masowego przekazu oraz z osobistościami życia publicznego zainteresowanymi celami Towarzystwa,
16) Organizowanie i prowadzenie akcji finansujących działalność statutową Towarzystwa,
17) Wszelkie inne działania tu niewymienione, a niepozostające w sprzeczności z postanowieniami niniejszego Statutu.

§7
1. Realizując cele zawarte § 6 powyżej, Towarzystwo prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową.
2. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków, co nie wyklucza wynagrodzenia odczytów, publikacji i prac redakcyjnych oraz udziału w badaniach naukowych.

ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 8
1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1) zwyczajnych
2) wspierających
3) honorowych
2. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać pełnoletnia osoba fizyczna – obywatel polski lub cudzoziemiec – posiadająca rekomendację co najmniej jednego członka zwyczajnego Towarzystwa, która pragnie wnieść wkład w urzeczywistnienie celów Towarzystwa i będzie się aktywnie angażowała i pracowała na rzecz Towarzystwa.
3. Członkostwo w Towarzystwie nabywa się poprzez przyjęcie kandydatury przez Zarząd zwykłą większością głosów w drodze uchwały, po uprzednim złożeniu deklaracji członkowskiej przez kandydata.
4. Od decyzji Zarządu odmawiającej przyjęcia w poczet członków, ubiegającemu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia.
5. Członkowie Towarzystwa zobowiązani są do opłacania rocznych składek członkowskich w terminie do 31 marca każdego roku kalendarzowego. Nowoprzyjęci członkowie regulują składki w terminie 14 dni od daty przyjęcia w poczet członków. Wysokość składek ustala Zarząd Towarzystwa.

§ 9
1. Członek zwyczajny ma prawo do:
1) Czynnego i biernego prawa wyborczego;
2) Podejmowania inicjatyw, zgłaszania wniosków i głosowania na zebraniach Towarzystwa;
3) Legitymowania się przynależnością do Towarzystwa;
4) Uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez Towarzystwo,
5) Korzystania z rekomendacji Towarzystwa w swojej działalności związanej z propagowaniem nauki i dziedzictwa kulturowego;
2. Członkowie zwyczajni zobowiązani są do:
1) Czynnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa,
2) Przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Towarzystwa,
3) Wywiązywania się z obowiązków statutowych oraz uchwalanych przez organy Towarzystwa,
4) Terminowego opłacania składek członkowskich;
5) Dbałości o dobry wizerunek Towarzystwa;

§ 10
1. Członkiem wspierającym może być każda osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości lub osoba fizyczna – zainteresowana celami Towarzystwa, która zadeklaruje pomoc finansową, organizacyjną lub merytoryczną na rzecz Towarzystwa, uzna niniejszy Statut i zasady programowe Towarzystwa i zostanie przyjęta decyzją Zarządu na podstawie pisemnie złożonej deklaracji;
2. Formę i rodzaj wspierania Towarzystwa członek wspierający ustala z Zarządem Towarzystwa.
3. Członek wspierający jest zobowiązany do wywiązywania się z zadeklarowanych na rzecz Towarzystwa świadczeń.
4. Kandydat na członka wspierającego powinien posiadać rekomendację co najmniej jednego członka zwyczajnego Towarzystwa;
5. Członek wspierający może działać w Towarzystwie za pośrednictwem swego przedstawiciela lub poprzez swoje organy reprezentacyjne;
6. Członek wspierający ma takie same prawa i obowiązki jak członek zwyczajny, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego.

§ 11
1. Członkiem honorowym może zostać każda, również zagraniczna, osoba fizyczna i prawna, która szczególnie zasłużyła się dla Towarzystwa i której kandydatura zgłoszona została zatwierdzona uchwała Walnego Zgromadzenia.
2. Członkom honorowym przysługują prawa i obowiązki członka zwyczajnego, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego.
3. Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich;

ROZDZIAŁ IV
WYGAŚNIĘCIE CZŁONKOSTWA ORAZ WYKLUCZENIE CZŁONKA

§ 12
1. Ustanie członkostwa następuje na skutek śmierci członka, a w przypadku członków wspierających będących osobami prawnymi – wykreślenie z właściwego rejestru.
2. Wykluczenie członka Towarzystwa może nastąpić poprzez:
1) Rezygnację pisemną złożoną na ręce Zarządu;
2) Wykluczenie przez Zarząd:
a) Za działalność sprzeczną ze Statutem i uchwałami władz Towarzystwa;
b) Za działanie na szkodę Towarzystwa, jego wizerunku i dobrego imienia;
c) Za zaleganie z opłatą rocznej składki członkowskiej przez okres dłuższy niż do 1 marca kolejnego roku kalendarzowego lub – w przypadku nowoprzyjętych członków – przez okres dłuższy niż 30 dni od daty wymagalności;

§ 13
1. Wykluczenie członka Towarzystwa następuje w drodze uchwały zarządu Towarzystwa, podjętej zwykłą większością głosów;
2. Uchwałę Zarządu doręcza się członkowi Towarzystwa, którego uchwała ta dotyczy.
2. Wykluczonemu członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia, które należy złożyć na ręce Zarządu w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia członkowi Towarzystwa uchwały o wykluczeniu.
3. Odwołanie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, zostanie rozpatrzone na najbliższym Walnym Zgromadzeniu, którego uchwała jest ostateczna.
4. Przez okres postępowania wyjaśniającego, tj. od daty podjęcia uchwały przez Zarząd do prawomocnej decyzji ostatniego organu, wykluczony członek jest zawieszony w swoich prawach.

§ 14
Pozbawienie członkostwa honorowego Towarzystwa nastąpić może w drodze uchwały zarządu Towarzystwa, podjętej zwykłą większością głosów, w wyjątkowych przypadkach rażącego sprzeniewierzenia się celom Towarzystwa, działania na jego szkodę lub na szkodę jego imienia i wizerunku.

ROZDZIAŁ V
WŁADZE TOWARZYSTWA

§ 15
Władzami Towarzystwa są:
I. Walne Zgromadzenie Członków,
II. Zarząd
III. Komisja Rewizyjna.

§ 16
1. Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 4 lata.
2. Członkiem władz Towarzystwa może być wyłącznie zwyczajny członek Towarzystwa.
3. Członek władz Towarzystwa może zostać odwołany w każdym czasie.
4. Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym na Walnym Zgromadzeniu Członków
5. Członkowie władz pełnią swe funkcje honorowo i społecznie.

WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW

§ 17
1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie Członków;
2. Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd za pomocą poczty elektronicznej lub w każdy inny skuteczny sposób, z co najmniej 14 dniowym uprzedzeniem, powiadamiając o jego terminie, miejscu i porządku obrad;
3. Walne Zgromadzenie jest uprawione do powzięcia uchwał jeżeli:
1) Zostało zwołane zgodnie z niniejszym statutem;
2) Uczestniczy w nim w pierwszym terminie rozpoczęcia obrad co najmniej 50% członków Towarzystwa;
3) Bez względu na liczbę przybyłych na zebranie, jeżeli zostanie ono otwarte w drugim terminie obrad wyznaczonym nie wcześniej niż pół godziny po upływie pierwszego terminu.
4. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania – w pierwszym terminie. W braku wymaganego kworum ustala się drugi termin, który może być wyznaczony nie wcześniej niż pół godziny później po upływie pierwszego terminu – wówczas uchwały mogą być podejmowane bez względu na liczbę uprawnionych do głosowania;
5. W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć z prawem głosu doradczego członkowie honorowi oraz przedstawiciele członków wspierających.
6. Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne;
7. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd;
8. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane na podstawie uchwały Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, lub co najmniej 20 członków zwyczajnych w terminie 30 dni roboczych od daty podjęcia uchwały przez Zarząd lub złożenia wniosku przez Komisję Rewizyjną lub członków, dla rozpatrzenia spraw niecierpiących zwłoki;
9. Jeżeli Zarząd lub Komisja Rewizyjna nie zwoła Walnego Zgromadzenia Członków lub Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków w wyznaczonym terminie, każdy z członków Towarzystwa jest uprawniony do zwołania Zwyczajnego lub Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków;
10. Walne Zgromadzenie Członków może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad;
11. Walne Zgromadzenia Członków odbywają się w dowolnym miejscu wskazanym przez Zarząd Towarzystwa w zawiadomieniu;
12. Głosowanie jest jawne, chyba, że postanowienia niniejszego Statutu przewidują inaczej;
13. Tajne głosowanie zarządza się przy wyborach organów Towarzystwa oraz nad wnioskami o odwołanie członków organów, bądź o pociągnięcie ich do odpowiedzialności, jak również w sprawach osobistych. Ponadto tajne głosowanie zarządza się na wniosek 1/3 obecnych członków uprawnionych;
14. Z Walnego Zgromadzenia Członków sporządzany jest protokół, który podpisują Przewodniczący Walnego Zgromadzenia Członków oraz Protokolant.

§ 18
1. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
1) Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
2) Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
3) Rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Towarzystwa za poprzedni rok obrotowy;
4) Udzielanie absolutorium członkom Zarządu oraz Komisji z wykonania przez nich obowiązków;
5) Podejmowanie uchwał o przystępowaniu do stowarzyszeń;
6) Uchwalanie zmian Statutu Towarzystwa;
7) Uchwalanie programu działania Towarzystwa;
8) Opiniowanie i rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej;
9) Rozpatrywanie wniosków przedstawionych przez Zarząd;
10) Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczenia jego majątku;
11) Wszelkie inne sprawy niezastrzeżone dla innych organów

ZARZĄD

§ 19
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa i reprezentuje je na zewnątrz.
2. Zarząd składa się z 5 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
3. Zarząd wybiera spośród swego grona Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika, Sekretarza i Członka Zarządu.
4. Do Zarządu mogą być powołani wyłącznie członkowie zwyczajni Towarzystwa.
5. Do składania oświadczeń woli, zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Towarzystwa oraz reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie;
6. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku;
7. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków. W przypadku równości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu, a podczas jego nieobecności, wyznaczonego na zastępstwo, Wiceprezesa.
8. Do kompetencji Zarządu należy:
1) Kierowanie bieżącymi sprawami Towarzystwa
2) Zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa oraz przyjmowanie zapisów, dotacji, darowizn i innych przysporzeń
3) Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków;
4) Kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu oraz uchwałami i wytycznym Walnego Zgromadzenia Członków;
5) Zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeń Członków;
6) Składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdań z działalności Zarządu;
7) Ustalenie wzoru deklaracji członkowskich;
8) Opracowywanie strategii działania Towarzystwa
9) Opracowywanie i zatwierdzanie wzoru stempli, pieczęci i znaku graficznego (logo) Towarzystwa;
9. W przypadku zmniejszenia się składu Zarządu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie Zarządu. W tym trybie można powołać nie więcej, niż połowę składu Zarządu.

KOMISJA REWIZYJNA


§ 20
1. Komisja Rewizyjna stanowi organ kontrolny w Towarzystwie;
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
4. Wyboru Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zgromadzenie Członków w trybie tajnym, zwykłą większością głosów;
5. W przypadku zmniejszenia się składu Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie Komisji Rewizyjnej. W tym trybie można powołać nie więcej, niż połowę składu Komisji.

§ 21
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) Kontrola bieżącej pracy Towarzystwa – jego działalności statutowej, gospodarczej i finansowej z punktu widzenia legalności, celowości, rzetelności i gospodarności;
2) Występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków.
2. Komisja Rewizyjna ma prawo zawieszać członków Zarządu.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2 członków Komisji. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

ROZDZIAŁ VI
MAJĄTEK, GOSPODARKA FINANSOWA I FUNDUSZE TOWARZYSTWA

§ 22
1. Źródłem majątku Towarzystwa są:
1) Składki członkowskie;
2) Dochody z majątku Towarzystwa;
3) Dotacje, subwencje z budżetu państwa i budżetów samorządowych, darowizny, zapisy i spadki oraz zbiórki publiczne;
4) Wpływy z działalności statutowej i gospodarczej;
5) Dotacje pozyskane z funduszy pomocowych Unii Europejskiej i budżetu państwa;
6) Inne wpływy.
2. Towarzystwo nie przyjmuje wpłat gotówkowych w kwocie równej lub przekraczającej 15.000 euro
3. Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
4. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
5. O podjęciu lub zakończeniu działalności gospodarczej decyduje Zarząd

ROZDZIAŁ VII
LIKWIDACJA I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA ORAZ POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 23
Rokiem obrotowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.

§ 24
1. Towarzystwo podlega rozwiązaniu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków lub w innych przypadkach przewidzianych prawem.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku.


§ 25
Wszyscy członkowie obecni oraz przystępujący oświadczają wstępując do Towarzystwa, iż zapoznali się ze Statutem, znają jego treść i ewentualne konsekwencje, nie wyrazili jakiegokolwiek sprzeciwu i dobrowolnie zobowiązują się przestrzegać z wszelkimi konsekwencjami i odpowiedzialnością jakie ich oświadczenie wywiera poprzez złożenie deklaracji członkowskiej i akceptacji niniejszego Statutu.

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com